Kino und arabische Welt

Auf diesen Seiten finden Sie Angebote der freien Autorin, Kuratorin und Referentin Irit Neidhardt zum Themenbereich Kino und arabische Welt. Für Anfragen wenden Sie sich gerne über die u. a. Adresse an mich.

In der Filmvermittlung und in Texten befasse mich mit Fragen der Produktion ebenso wie mit der Präsentation und Rezeption von Filmen. Es geht dabei um Aspekte der arabischen Gesellschaften und Politik, um den europäischen Blick auf die Nachbarregion im südlichen und östlichen Mittelmeer, arabische Kinogeschichte in Deutschland sowie Facetten der europäisch-arabischen Kooperation.
Dazu gehört die Zusammenarbeit beider deutscher Staaten mit der palästinensischen Befreiungsorganisation PLO im Bereich Film und Fernsehen in den 1970ern und 1980ern ebenso wie die Rolle von Frauen in der arabischen Filmgeschichte; die kritisch-analytische Auseinandersetzung mit der europäischen Finanzierung arabischer Filme, die Frage nach der Entstehung der Bilder, die aus dem und über den Krieg in Syrien zu sehen sind oder deutsche Imaginationen des Arabischen vor allem im frühen Kino.
Den Funding Guide for Arab Directors and Producers stelle ich seit 2012 im Auftrag von Aflamuna (früher Beirut DC) im Libanon zusammen, der mittlerweile online zur Verfügung steht.

Für eine konkrete Vorstellung meines Angebots in den Bereichen
- Kuratierung von Filmreihen
- Vorträge und Filmgespräche
- Seminare und Workshops
- Podiumsveranstaltungen
- Moderationen
- Publikationen und Texte
sehen Sie sich gerne auf dieser Homepage um. Sie finden in jeder Rubrik Beispiele und Referenzen vorheriger Veranstaltungen.

Hier finden Sie Informationen über mec film, der von mir gegründete Distributionsfirma für Filme von arabischen RegisseurInnen und Angaben zu meiner Person hier.

Aktuelles


Podium
Mittwoch, 16.7.2025 um 19.00h im ACUD Studio, Veteranenstr. 21, 10119 Berlin
Bearing Witness in the face of Media Blackout. How to document the reality on the ground when reporters are systematically barred from accessing it? 
With Israel blocking International press access, Gaza's journalists and filmmakers have become essential witnesses – and paid a heavy price for it.  In this conversation, we explore the role of local and western journalists and filmmakers in challenging enforced silence, and the emotional, ethical, and logistical complexities of bearing witness about inaccessible grounds – when the journalism quest for truth becomes a battle of its own.  
The Gaza blockade on international press has left Western journalists struggling to inform impartially on a ground they can’t access. For too long they relied on Israel’s narrative as their only source, amid highly emotional domestic politics. In this context, Palestinian journalists have slowly imposed themselves as their Western colleagues’ eyes and ears in Gaza, and paid a high price for it. Israel has killed (and sometimes targeted) 220 media workers since October 2023, making Gaza the deadliest conflict for journalists in the world today, according to Reporters Without Borders (RSF).  
At the heart of this reality stands the fate of the young Gaza photojournalist Fatma Hassouna whose determination and courage are the subject of Sepideh Farsi’s “Put Your Soul on Your Hand and Walk”. Hassouna was killed by an Israeli strike one day after the film’s selection at the Cannes Film Festival, but her testimony survives — through her photography and through Farsi’s documentary. This stresses the power of filmmaking as a critical tool in breaking through imposed silence. The collection of Gaza-made short films “From Ground Zero” is another instance of cinema of urgency, defying media blackouts through raw, firsthand depictions of inaccessible realities.  
PANEL: The panel kicks off with an exclusive visual presentation of Hassouna’s photowork, as Sepideh Farsi shares intimate details of her collaboration with Fatma Hassouna. Researcher Aurélia Kalisky (Centre Marc Bloch) will contextualize the tactics of silencing war crimes and how film, including fiction, can defy dominant narratives and distributor and scholar Irit Neidhardt (mec film/distributor “From Ground Zero”) will  the power of cinema of urgency in war contexts. Meanwhile, Middle-East Editor Lisa Schneider (taz), and Christopher Resch (Reporter Ohne Grenzen) will discuss the ethical and logistical challenges of reporting on Gaza, and the Western media’s work with Gaza journalists.
The conversation is curated and moderated by Nadja Vancauwenberghe who reported the Second Chechen War despite the Russian media blackout and currently coordinates a transnational investigation on the media and Gaza.  


Vorherige Einträge wurden ins Newsarchiv verschoben.


Unregelmäßig Informationen über Veranstaltungen in Berlin erhalten.